Święta Bożego Narodzenia za pasem. Zaczynamy już powoli nucić Last Christmas, a w domach zaczynają pojawiać się świąteczne ozdoby. A dzieci? Z utęsknieniem zacierają ręce w oczekiwaniu na prezenty. W końcu to czas kiedy mogą się ich spodziewać, co potwierdza raport firmy 4IQ.
Zespół analityczny 4IQ zweryfikował nawyki zakupowe Polaków w kategorii zabawek dziecięcych. Jakie zabawki trafiają do naszych koszyków najczęściej? I kiedy je kupujemy? Poniżej omawiamy najciekawsze wnioski z badania.
Stawiamy na rozwój i edukację najmłodszych
Zabawki powstały po to, aby dostarczać najmłodszym rozrywki. Mogą one jednak pełnić tę funkcję, jednocześnie wspierając rozwój dzieci. Rodzice szczególnie doceniają właśnie taki rodzaj zabawek.
Z badania dowiadujemy się bowiem, że najwięcej respondentów (70,37%) kupuje najmłodszym zabawki i gry edukacyjne. Na wysokich pozycjach znalazły się również inne przedmioty stymulujące rozwój pociech – jak klocki (66,73%) czy puzzle (55,02%), które uczą logicznego myślenia i kształtują zdolności manualne dzieci.
Chętnie kupujemy również autka (59,3%), lalki (50,49%), elektronikę (41,54%) czy kolejki (36,71%). Co ciekawe, dość sporo osób wskazało, że kupuje dzieciom zabawki dużych rozmiarów – jak domki (42%) i trampoliny (25,3%). Autorzy badania zwracają uwagę na to, że są to akcesoria stymulujące aktywność fizyczną.
Co ciekawe, zdecydowanie najrzadziej wybieraną opcją były pieniądze. Wręcza je dzieciom tylko 17,2% ankietowanych.
Nie tylko Boże Narodzenie
Okazuje się, że to nie Boże Narodzenie jest najczęstszą okazją do wręczania dzieciakom zabawek. Są nią urodziny – deklaruje tak aż 43,7% respondentów. Gwiazdka uplasowała się na drugim miejscu z wynikiem 34,6%. Podium zamykają imieniny (8,9%).
Na dalszych pozycjach uplasowały się Mikołajki (8,6%) i Dzień Dziecka (4,2%).
Badacze przyjrzeli się również temu, jak rozkładają się odpowiedzi z uwzględnieniem wieku ankietowanych. Odpowiedzi nie różnią się znacząco – jedyną różnicą jest fakt, że przedstawiciele młodszych grup wiekowych częściej wręczają prezent z okazji Mikołajek niż Dnia Dziecka czy Imienin. Z kolei osoby najstarsze (powyżej 60 roku życia) najczęściej spośród wszystkich wskazywali imieniny (11,1%) jako główną okazję do dawania prezentów.
Najdroższe zabawki kupujemy na urodziny
Na jakie okazje kupujemy najdroższe zabawki? Wyniki odpowiedzi na to pytanie są bardzo podobne do opisywanych powyżej. Rzeczy o największej wartości dzieci przede wszystkim dostają na urodziny – taką odpowiedź wybrała prawie połowa respondentów (49,7%). Na drugim miejscu znalazła się gwiazdka (30,7%), dalej – Mikołajki (9,2%), a na kolejnych imieniny (6,6%) oraz Dzień Dziecka (3,8%).
Na zabawki wydajemy kwoty czterocyfrowe
Dzięki raportowi zrealizowanemu przez 4IQ dowiadujemy się również, ile średnio w skali roku przeznaczamy dla zabawki na dzieci. Okazuje się, że stosunkowo dużo – jako powód takiego stanu rzeczy autorzy podają inflację, wzrost zarobków rodziców oraz większe zrozumienie potrzeb najmłodszych.
Największa grupa ankietowanych (36%) wydaje na nie 1100-1499 zł. Niewiele mniej osób, bo 35,7% deklaruje wydatki na zabawki powyżej 1500 zł. Trzecia pod względem popularności odpowiedź to 900-1099 zł (13,1%). Tylko 1,8% ankietowanych przeznacza na zabawki 0-299 zł.
Badacze przeanalizowali wyniki także pod kątem miejsca zamieszkania ankietowanych. Dowiadujemy się, że najwięcej na zabawki przeznaczają mieszkańcy Białegostoku – aż 52,7% respondentów ze stolicy Podlasia deklaruje wydatki na zabawki wyższe niż 1500 złotych. Najmniej wydają z kolei mieszkańcy Łodzi – wśród nich tylko 28,6% przeznacza na zabawki więcej niż półtora tysiąca złotych.
/Materiały partnera/