Na jutrzejszej sesji Rady Miasta Krakowa radni podejmą decyzję w sprawie dalszego funkcjonowania Komunikacji Miejskiej w Krakowie, a także przyszłości biletu metropolitalnego. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przygotował dwa projekty uchwał.
Kierując się oczekiwaniami mieszkańców dwa lata temu powstał komitet sterujący, który przygotował niezbędne zapisy i analizy do wdrożenia zintegrowanego systemu transportu metropolitalnego Krakowa. Teraz te prace muszą zostać zaakceptowane przez Radę Miasta Krakowa.
– System ten ma polegać na tym, że mieszkaniec z wykorzystaniem jednego biletu będzie mógł korzystać z różnych środków transportu bez ograniczeń czy chce przemieszczać się autobusami, tramwajami, czy koleją, w różnych strefach aglomeracyjnych – wyjaśnia Łukasz Franek dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Wspólnie z zainteresowanymi gminami województwa m.in. takimi jak Niepołomice, Skawina, Wieliczka czy Zabierzów, dla których zgodnie z Porozumieniami ZTP jest organizatorem transportu publicznego, wypracowano konkretne, a zarazem atrakcyjne stawki taryfowe.
Pierwszy projekt przygotowanej uchwały mówi o wprowadzeniu do taryfy biletowej biletu okresowego metropolitalnego, który pozwala za 109 zł podróżować tramwajami, autobusami oraz koleją na terenie Miasta Krakowa. Bilet metropolitalny w tej cenie jest wyłączenie dla pasażerów posiadających status mieszkańca w Karcie Krakowskiej.
Druga uchwała wprowadza podział na bilet sieciowy na obecnie funkcjonujących zasadach tzn. podróżowanie autobusami i tramwajami za 109 zł, gdzie Radni Miasta Krakowa mogą korygować stawkę. W drugiej części uchwały, przygotowany został również osobny bilet miesięczny metropolitalny – jego koszt to wypracowane wspólnie z innymi gminami 159 zł. Bilet ten upoważniać będzie do podróżowania tramwajami, autobusami oraz koleją na terenie Krakowa.
Inną proponowaną ważną zmianą w przypadku złożonych projektów jest to, że opłata dodatkowa za nieposiadanie ważnego biletu do przejazdu komunikacją publiczną wzrośnie z 240 zł do 300 zł.
Wprowadzenie bonifikaty w wysokości 50 proc. będzie możliwe wyłącznie w przypadku, kiedy pasażer opłaci nałożoną na niego opłatę, na miejscu. W przypadku opłacenia opłaty dodatkowej w przeciągu najbliższego tygodnia, pasażer będzie musiał pokryć już 70 proc. pełnej kwoty.