Ruszyła kampania dotycząca problemu żebractwa dzieci realizowana przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie, Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL oraz Urząd Miasta Krakowa. Kampania jest realizowana w ramach Programu Rewitalizacji Społecznej ?Pod parasolem Kazimierza”.
Organizatorom zależy, aby dotrzeć z jej przesłaniem nie tyle do tych, którzy ?biorą” pieniądze co do tych, którzy je dają. Ważne, aby uświadomić mieszkańcom, że wręczanie nawet najmniejszych sum wyrządza dzieciom krzywdę (niejednokrotnie są przymuszane do tego procederu przez innych) oraz uczy, że nie warto w przyszłości podejmować normalnej, legalnej pracy ponieważ o wiele prościej jest wyżebrać pieniądze na ulicy.
W ramach prowadzonej akcji pracownicy socjalni MOPS w Krakowie oraz streetworkerzy ze stowarzyszenia CPES Parasol będą docierać do żebrzących dzieci i młodzieży przekazując im informację o zagrożeniach płynących z takiej działalności. Będą również proponować młodym ludziom możliwość uczestnictwa w projekcie, w ramach którego będą mogli bezpiecznie i aktywnie spędzić czas w ramach organizowanych wyjść grupowych do kina, teatru itp. Młodzi ludzie będą mogli skorzystać z porad doradcy zawodowego oraz różnego rodzaju zajęć, prowadzonych w 2 punktach terenowych – przy ul. Rakowickiej 10A i Izaaka 5 w Krakowie. Dzieci uzyskają również pomoc w postaci żywności.
Dla dzieci przygotowano ?antykartki”, które mówią dzieciom, że nikt nie ma prawa zmuszać ich do sprzedawania kartek, oraz że są lepsze sposoby przeżycia dzieciństwa. Kartki zachęcają: nie włócz się po ulicy, spędź czas z rodzicami, lepiej iść na spacer, lepiej jeździć na rolkach, grać w piłkę, czytać, zagrać z kolegami w ping-ponga, grać na komputerze – po prostu bawić się.
Drugą grupą odbiorców kampanii stanowią mieszkańcy i turyści Krakowa oraz restauratorzy i właściciele lokali prowadzący swoją działalność w obrębie Rynku Głównego i na Kazimierzu. Restauratorzy otrzymują ulotki w formie banknotu, które mogą umieszczać w restauracji lub razem z rachunkiem wręczać gościom. Te ulotki, przygotowane w języku polskim i angielskim nakłaniają: ?pomóż nie żebrać”. Są czytelnym komunikatem dla gości, że restauratorzy nie akceptują żebractwa dzieci, a jednocześnie podkreślają, że nie dawanie pieniędzy dzieciom spowoduje, że nie będą się zajmowały żebractwem.
Kampania ma charakter edukacyjno-interwencyjny, ma zwrócić uwagę mieszkańców na lokalny problem społeczny, jakim jest aktywne żebractwo dzieci i młodzieży na terenie Krakowa, szczególnie w okolicach Rynku Głównego i Kazimierza.
Głównym celem kampanii jest przeciwdziałanie zjawisku żebractwa dzieci, zapobieganiu nagabywaniu o pieniądze mieszkańców i turystów. Akcja realizowana jest również z myślą o wizerunku miasta, w którym dzieci nie są zmuszane do żebractwa.
Miasto Kraków zaangażowane jest w pomoc na rzecz żebrzących dzieci, prowadząc kampanię informacyjną ?Dając pieniądze odbierasz dzieciństwo”. Pomysłodawcą kampanii jest ówczesny pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Młodzieży, ks. Andrzej Augustyński.
Kampania ?Stop żebractwu dzieci” jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Elementami akcji są plakaty i ulotki, z którymi spotkają się osoby korzystające ze środków komunikacji miejskiej.