Aż cztery linie tramwajowe będą obsługiwały osiedla mieszkaniowe w rejonie Ruczaju oraz Kampus UJ w Pychowicach. Dziś (16 listopada) Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski otworzył jedną z największych komunikacyjnych inwestycji krakowskich w ostatnich latach.
11, 18, 23 i 52 to numery linii tramwajowych, które będą obsługiwały mieszkańców osiedli położonych w rejonie Ruczaju i Pychowic. ?Po dwóch latach intensywnych robót, południowo-zachodnia część Krakowa zyskała szybkie połączenie z centrum Krakowa i innymi dzielnicami. To nie wszystko, bowiem przy pętli dla autobusów i tramwajów Czerwone Maki, na kierowców czeka pierwszy w naszym mieście parking działający w systemie P&R? ? mówił Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Z nowych połączeń tramwajowych mieszkańcy Ruczaju oraz studenci Kampusu UJ i pracownicy firm branży IT, zlokalizowanych w strefie Pychowice będą mogli korzystać od soboty, 17 października. ?Jedenastką? dojedziemy do Małego Płaszowa po trasie Kapelanka ? Dietla ? Kotlarska ? Lipska. ?Osiemnastka? połączy pętlę Czerwone Maki z Krowodrzą Górka ulicami: Kapelanka – Dietla – Stradomska – Franciszkańska – Podwale – Dunajewskiego – Długa – Prądnicka. Z kolei linia 23 będzie kursować do Nowego Bieżanowa po trasie: Brożka – Wadowicka – Limanowskiego – Wielicka ? Teligi. Z Ruczaju dojedziemy też do Nowej Huty. To połączenie zapewni tramwaj 52, kursujący do os. Piastów po trasie: Kapelanka – Dietla – Starowiślna – Westerplatte – Lubicz – Mogilska – Bieńczycka ? Andersa. Jeśli do tych czterech tramwajów dodać dwie linie autobusowe ? 116 (Czerwone Maki ? os. Kliny) i 194 (Czerwone Maki ? Krowodrza Górka) – ta część Krakowa stanie się jednym z lepiej skomunikowanych rejonów peryferyjnych w naszym mieście.
?Dziś nie ma szybszego i wygodniejszego środka transportu niż tramwaj, poprowadzony wydzielonym torowiskiem, jeżdżący przez skrzyżowania, na których ma on priorytet? ? zaznaczył Prezydent Krakowa. Wyraził przekonanie, że po 17 listopada ten rejon Krakowa przestanie się kojarzyć głównie z korkami i wypełnionymi po brzegi autobusami. ?Ruczaj zyska głęboki komunikacyjny oddech, a ta część miasta będzie jednym z lepiej skomunikowanych rejonów Krakowa? ? przekonywał Jacek Majchrowski.
Z tramwajów dojeżdżających do pętli Czerwone Maki będą mogli korzystać także mieszkańcy zachodnich rejonów aglomeracji krakowskiej, choćby niedalekiej Skawiny. Koło pętli znajdować się będzie bowiem terminal autobusowy, na którym zakończą trasę linie aglomeracyjne 203, 213, 223, 244, 253 i 263. Co więcej, koło terminala autobusowego i pętli tramwajowej działać będzie pierwszy w naszym mieście parking, działający w systemie Park & Ride (Zaparkuj i Jedź). Na kierowców z podkrakowskich miejscowości, którzy zechcą w drodze do pracy lub szkoły zostawić samochód i przesiąść się do tramwaju lub autobusu czeka przy pętli Czerwone Maki niemal 200 miejsc.
Do wiosny parking nie będzie mieć bezpośredniej kontroli dostępu, lecz kierowcy mogą spodziewać się kontroli podczas wyjazdu z obiektu. By bezpłatnie z niego skorzystać kierowca będzie musiał posiadać ważny bilet okresowy Komunikacji Miejskiej w Krakowie lub bilet do kasowania użyty w dniu parkowania. Doba parkingowa na pierwszym parkingu typu Parkuj i Jedź trwać będzie od 4:30 rano do 2:30 w nocy. Po tej godzinie pozostawione na parkingu pojazdy będą odholowywane.
Budowa linii tramwajowej do pętli Czerwone Maki to nie tylko realizacja torowiska. W ramach przedsięwzięcia przebudowano skrzyżowanie ulic Kapelanka, Brożka, Grota Roweckiego oraz poszerzono do czterech pasów ulicę Grota Roweckiego, od Brożka do ulicy Czerwone Maki. Częściowo, w trosce o komfort mieszkańców, zastosowano tu technologię tzw. cichego asfaltu. Zgodnie z wymogami ustawowymi, zamontowano też ekrany akustyczne. Warto wiedzieć, że na całym odcinku linia tramwajowa wykonana jest przy zastosowaniu technologii sprężysto-elastycznego zamocowania torowiska do podłoża wraz z układem warstw tłumiących energię.
Przypomnijmy, że budowa linii tramwajowej do pętli Czerwone Maki wraz z przebudową układu drogowego rozpoczęła się w listopadzie 2010. Przed rokiem, w grudniu 2011 roku do użytku oddano fragment torowiska do ul. Gronostajowej (na wysokości Kampusu UJ). Wartość inwestycji to ponad 182 mln zł, przy czym dofinansowanie z Funduszu Spójności to przeszło 52 mln zł. Inwestycja jest współfinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 zgodnie z działaniem 7.3 ?Transport miejski w obszarach metropolitalnych?. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma ZUE SA.
Fotorelacja – Jan Graczyński / INFO Kraków24[nggallery id=732]
[nggallery id=733]