Od nowego roku zmieni się taryfa biletowa komunikacji miejskiej w Krakowie. Wyższe ceny za przejazd dotyczą jedynie biletów jednorazowych i czasowych. Nie zmienią się natomiast ceny najpopularniejszych wśród pasażerów biletów okresowych.
Od 1 stycznia 2013 roku za bilet jednorazowy zapłacimy 3,80 zł (w przypadku przesiadki można na nim przejechać 40 minut, a nie 30 jak obecnie). Bilet 15-minutowy zostanie zastąpiony 20-minutowym z ceną 2,80 zł. Bilet ?godzinny? będzie kosztował 5 zł, a 90-minutowy – 6 zł. Zmienią się także ceny biletów na 24 h (15 zł), 48 h (24 zł), 72 h (36 zł), 7 dni (48 zł).
Podobnie jak w przypadku poprzednich podwyżek, także i tym razem nie wzrosną ceny biletów okresowych. To forma promowania stałych użytkowników komunikacji miejskiej i zachęty do regularnego korzystania z transportu zbiorowego.
Pasażerowie, którzy posiadają zapas biletów do kasowania z ubiegłego roku będą mogli zakupić dopłaty (0,10 zł; 0,30 zł; 0,50zł). Będą one dostępne we wszystkich automatach biletowych mobilnych w pojazdach, automatach stacjonarnych KKM, Punktach Sprzedaży Biletów, innych punktach dystrybucji biletów np. kioskach. Będzie też możliwość wymiany starych biletów na nowe bilety do kasowania, z możliwością dopłaty, we wszystkich Punktach Sprzedaży Biletów. Pamiętajmy jednak, że po 6 miesiącach od dnia wejścia w życie uchwały wszystkie nieaktualne bilety stracą ważność i zostaną wycofane z obiegu.
W ofercie biletowej, która wejdzie w życie od 1 stycznia pojawi się kilka nowości. Jedną z nich jest Krakowska Karta Miejska Spersonalizowana. Każdy nowy klient, którzy dotychczas nie korzystał z oferty biletów okresowych i nie posiada karty KKM, przy pierwszym zakupie biletu otrzymuje spersonalizowaną kartę elektroniczną KKM ze zdjęciem. Legitymacje do biletu okresowego nie są już wydawane.
Ponadto każdy pasażer, który będzie chciał zrezygnować z obowiązku posiadania i okazywania kontrolerom ?legitymacji do biletu okresowego”, będzie mógł w Punkcie Sprzedaży Biletów Okresowych zwrócić wcześniej używaną KKM bez zdjęcia i otrzyma nową spersonalizowaną kartę elektroniczną ze zdjęciem. Stara ?legitymacja do biletu okresowego” nie będzie wtedy potrzebna.
W miejsce biletu seniora pojawi się miesięczny bilet socjalny. Będzie on dostępny niezależnie od wieku nabywcy (zlikwidowano ograniczenie wiekowe 60 lat). Bilet socjalny uprawnia do wielokrotnych przejazdów w strefie biletowej I wszystkimi liniami dziennymi. Do nabycia tego biletu uprawnione będą osoby, których dochód jest niższy od kryterium dochodowego obowiązującego przy udzielaniu świadczeń z pomocy społecznej. Bilet kosztuje 29 zł miesięcznie. Podstawą wydania biletu socjalnego jest pisemna informacja wydana przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej potwierdzająca, że zainteresowana osoba osiąga dochód w wysokości równej lub niższej od kryterium dochodowego obowiązującego przy udzielania świadczeń z pomocy społecznej. Wnioskodawca musi posiadać dokument tożsamości.
Bez zmian pozostanie cena biletu semestralnego, natomiast rozszerzona zostanie grupa uprawnionych do jego nabycia ? oprócz studentów i uczniów, po nowym roku z biletu będą mogli korzystać także dzieci po ukończeniu 4 lat do czasu rozpoczęcia obowiązku szkolnego. Ze 140 do 150 dni wydłużono okres obowiązywania tego biletu. Bilet semestralny uprawnia do wielokrotnych przejazdów wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi w strefach biletowych I lub I i II.
W myśl nowych zasad z biletu weekendowego rodzinnego będą mogli korzystać również opiekunowie podróżujący z dziećmi do 16 roku życia. W przypadku bezpłatnych przejazdów dzieci i młodzieży z rodzin wielodzietnych rozszerzona została grupa uprawnionych i zmieniony sposób poświadczenia uprawnienia. Bezpłatne przejazdy będą przysługiwać dodatkowo dla dzieci i młodzieży z rodzin wielodzietnych odprowadzających podatek dochodowy do urzędu skarbowego na terenie Miasta Krakowa, niezależnie od miejsca zamieszkania, uczniowie i studenci od 20 roku życia do ukończenia 24 roku życia.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie internetowej Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.