Do niedzieli (31 marca) potrwa 10. jubileuszowa edycja Festiwalu Misteria Paschalia. Dziś na Festiwalu: WolfgangAmadeus Mozart: Große Messe in c-moll KV 427, Johann Sebastian Bach: Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret BWV 31 oraz Johann Sebastian Bach: Christ lag in Todes Banden BWV 4 w interpretacji zespołu Les Musiciens du Louvre Grenoble prowadzonego przez Marka Minkowskiego. Początek koncertu o godz. 20.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, wydarzenie będzie rejestrowane przez Program 2 Polskiego Radia.
Rozpoczynające się w Wielki Czwartek Triduum Paschalne znalazło odzwierciedlenie w programie koncertu Mater Dolorosa, przygotowanego przez zespół Les Talens Lyriques pod kierunkiem klawesynisty Christophe’a Rousseta. W repertuarze znalazły się kompozycje poświęcone Matce Bożej bolejącej, autorstwa włoskich twórców, należących do szkoły neapolitańskiej. Rousset wybrał utwory m.in. Leonarda Lea, Giovanniego Battisty Pergolesiego oraz Tommasa Traetty, układając je zamiast porządku chronologicznego, według zastosowanych w nich różnorodnych technik kompozytorskich, ukazujących przemiany późnobarokowego języka muzycznego.
Jako pierwsza zabrzmiała Salve Regina in c na sopran i zespół instrumentalny, prawdopodobnie ostatnia kompozycja Pergolesiego. W roli solistki wystąpiła Hiszpanka Maria Espada.
W Judica me, Deus Leonarda Lea, będącym prośbą do Stwórcy o wsparcie w konfrontacji ze złem usłyszeliśmy ośmioosobowy chór złożony z solistów i towarzyszącą mu grupę basso continuo. Trzecia w programie znalazła się kantata Giunta l’ora fatal, określana jako Il pianto di Maria (Płacz Maryi). W tej silnie skontrastowanej kompozycji wachlarz swoich emocji pokazała wspaniała Szwedka Ann Hallenberg (alt)
Ostatnim punktem wieczoru było Stabat Mater Tommasa Traetty. Fragmenty chóralne przeplatały się z ariami, w których zaprezentowali się kolejno Frédéric Caton (bas), Milena Storti (alt), Emiliano Gonzalez Toro (tenor) oraz sopranistka Monica Piccini (w tercecie ze Storti i Catonem).
Na bis usłyszeliśmy fragment Stabat Mater (część Quando corpus) innego neapolitańskiego kompozytora ? Pasquale’a Cafara (1715-1787). Czy można chcieć więcej?
Festiwal zakończy recital Viviki Genaux i Fabia Biondiego. Koncert odbędzie się w niedzielę (31 marca) w Filharmonii Krakowskiej.
Przypomnijmy, że Misteria Paschalia to jedno z najważniejszych europejskich wydarzeń poświęconych muzyce dawnej. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej. Co roku zdobywa pochwały krytyków i jest w czołówkach rankingów najbardziej interesujących wydarzeń kulturalnych w naszym kraju. ?Misteria Paschalia są dumą Polski” ? mówiła Małgorzata Omilanowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podczas uroczystej gali jubileuszowej, poprzedzającej inauguracyjny koncert Festiwalu Misteria Paschalia.
Szczegółowy program festiwalu dostępny jest pod adresem: www.misteriapaschalia.com
Jako pierwsza zabrzmiała Salve Regina in c na sopran i zespół instrumentalny, prawdopodobnie ostatnia kompozycja Pergolesiego. W roli solistki wystąpiła Hiszpanka Maria Espada.
W Judica me, Deus Leonarda Lea, będącym prośbą do Stwórcy o wsparcie w konfrontacji ze złem usłyszeliśmy ośmioosobowy chór złożony z solistów i towarzyszącą mu grupę basso continuo. Trzecia w programie znalazła się kantata Giunta l’ora fatal, określana jako Il pianto di Maria (Płacz Maryi). W tej silnie skontrastowanej kompozycji wachlarz swoich emocji pokazała wspaniała Szwedka Ann Hallenberg (alt)
Ostatnim punktem wieczoru było Stabat Mater Tommasa Traetty. Fragmenty chóralne przeplatały się z ariami, w których zaprezentowali się kolejno Frédéric Caton (bas), Milena Storti (alt), Emiliano Gonzalez Toro (tenor) oraz sopranistka Monica Piccini (w tercecie ze Storti i Catonem).
Na bis usłyszeliśmy fragment Stabat Mater (część Quando corpus) innego neapolitańskiego kompozytora ? Pasquale’a Cafara (1715-1787). Czy można chcieć więcej?
Festiwal zakończy recital Viviki Genaux i Fabia Biondiego. Koncert odbędzie się w niedzielę (31 marca) w Filharmonii Krakowskiej.
Przypomnijmy, że Misteria Paschalia to jedno z najważniejszych europejskich wydarzeń poświęconych muzyce dawnej. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej. Co roku zdobywa pochwały krytyków i jest w czołówkach rankingów najbardziej interesujących wydarzeń kulturalnych w naszym kraju. ?Misteria Paschalia są dumą Polski” ? mówiła Małgorzata Omilanowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podczas uroczystej gali jubileuszowej, poprzedzającej inauguracyjny koncert Festiwalu Misteria Paschalia.
Szczegółowy program festiwalu dostępny jest pod adresem: www.misteriapaschalia.com