?Czy można otrzymać już licencję na taksówkę bez egzaminu z topografii Krakowa?” ? to jedno z najczęściej zadawanych ostatnio pytań, kierowanych do pracowników Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa. 13 czerwca Sejm RP uchwalił tzw. ustawą deregulacyjną (ustawę o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów).
Nowa ustawa wprowadziła podział gmin według liczby mieszkańców. W gminach liczących do 100 tys. mieszkańców całkowicie został zniesiony wymóg legitymowania się zdanym egzaminem z topografii miasta, w którym zamierza się wykonywać usługi przewozowe taksówką. Oznacza to, że aby otrzymać licencję na taksówkę, wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą, uzyskać zaświadczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwskazań do pracy na stanowisku kierowcy taksówki oraz nie być karanym za niektóre umyślne przestępstwa. W innej sytuacji znalazła się gmina Kraków, licząca powyżej 100 tys. mieszkańców. W tym przypadku ustawodawca pozostawił w gestii radnych decyzję o tym, czy chcą utrzymać obowiązek ukończenia szkolenia dla taksówkarzy zakończonego egzaminem potwierdzającym znajomość topografii oraz przepisów porządkowych, czy też ułatwić dostęp do zawodu taksówkarza, nie podejmując uchwały w tej kwestii.
Krakowscy radni na podjęcie decyzji mają czas do końca tego roku (wejście w życie przepisów dot. zawodu taksówkarza – 1 stycznia 2014 r.). Prezydent Krakowa na jutrzejszej sesji (23 października) przedłoży radnym projekt uchwały w sprawie wprowadzenia obowiązku zdania egzaminu ze znajomości topografii przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy lub kierowcę przez niego zatrudnionego.
Reasumując, do końca roku przy udzielaniu licencji obowiązują dotychczasowe zasady, m.in. wymóg posiadania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego taksówką, potwierdzonego zdanym egzaminem.
Projekt uchwały zakłada wprowadzenie na terenie Gminy Miejskiej Kraków obowiązku ukończenia szkolenia, zakończonego egzaminem przed komisją egzaminacyjną, potwierdzającym znajomość topografii Krakowa oraz przepisów prawa miejscowego w zakresie transportu drogowego taksówką, przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy lub kierowcę przez niego zatrudnionego.
Obowiązek ukończenia szkolenia i zdania egzaminu nie dotyczyłby:
1) osób, które w latach 2002-2013 uzyskały zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie transportu drogowego taksówką, potwierdzone zdanym egzaminem przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Prezydenta Miasta Krakowa;
2) kierowców, którzy wykażą się co najmniej 5-letnim udokumentowanym okresem zatrudnienia przez przedsiębiorców posiadających licencję na wykonywanie transportu drogowego taksówką udzieloną na obszar Gminy Miejskiej Kraków.
Egzaminy przeprowadzane byłyby w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące. Opłata za uczestnictwo w szkoleniu wynosiłaby 420 zł od osoby. Koszt egzaminu to 280 zł od osoby. Szkolenia przeprowadzałyby firmy komercyjne, a egzaminy Komisja Egzaminacyjna powołana w drodze zarządzenia przez Prezydenta Krakowa.
Aktualnie, średnia opłata za szkolenie stacjonarne przy obowiązkowym 28 godzinnym programie szkolenia wynosi 500,00 zł (18,00 zł za godzinę szkolenia), a urzędowa opłata za egzamin – 268,95 zł. Proponuje się, aby za szkolenie realizujące 20 godz. program (maksymalny czas szkolenia uległ zmniejszeniu) – opłata nie mogła być wyższa niż 420 zł od osoby (20 godz. x 18,00 zł/godz.), natomiast opłata za egzamin – 280 zł.
W Krakowie przedsiębiorcy posiadają 3.914 ważnych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką, z czego 54 przewoźników korzysta z ustawowej możliwości zawieszenia wykonywania transportu na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Z kolei, do egzaminu w tym roku przystąpiło 597 osób (43 % zdawalności), w roku ubiegłym – 934 osób (48 % zdawalności).