Tegoroczna zima nie była bardzo ostra, nie była też tak łagodna jak przed rokiem. Sezon zimowy trwał 183 dni. W tym czasie sprzęt powoływany był w stan gotowości 83 razy, z czego w ciągu 63 dni wyjeżdżał do pracy.
Przebieg zimy
Zima w sezonie 2014/2015 była dla Krakowa łaskawa, jednak nie aż tak łagodna jak ta sprzed roku. Sezon zimowy trwał 183 dni. W tym czasie sprzęt powoływany był w stan gotowości 83 razy (83 dni/183 sezonu), z czego w ciągu 63 dni wyjeżdżał do pracy.
Zima rozpoczęła się pod koniec listopada 2014 roku niewielkimi opadami śniegu. Z kolei grudzień był stosunkowo ciepły – w pierwszych dniach wystąpiły niewielkie opady śniegu, a większa ilość śniegu i ujemne temperatury wystąpiły pod koniec miesiąca. Od stycznia do połowy lutego na ulicach panowała klasyczna zimowa aura. Po ociepleniu zima wróciła jeszcze na początku marca i w pierwszych dniach kwietnia.
Kilkakrotnie występowały opady mżawki i deszczu poprzedzające spadek temperatury poniżej 0°C co powodowało lokalne oblodzenia – woda i wilgoć zamarzała na jezdniach, chodnikach i obiektach inżynierskich.
Zazwyczaj w ciągu dnia temperatura utrzymywała się powyżej 0°C, natomiast w nocy następował spadek temperatury poniżej 0°C co powodowało, że na powierzchni dróg i chodników tworzyła się tzw. marznąca wilgoć lub szadź (marznąca mgła). Konieczne było zabezpieczanie jezdni solą, zwłaszcza mostów i wiaduktów, które ulegają znacznie szybciej wychłodzeniu niż powierzchnia gruntu. By przeciwdziałać oblodzeniu nocą lub wczesnym rankiem na ulice wyjeżdżały solarki. Była to szczególnie częsta sytuacja w listopadzie oraz grudniu 2014 r.
Organizacja akcji ZIMA
Nad prowadzeniem akcji ZIMIA 2014/2015 czuwał Miejski Komitet Koordynacyjny ds. zimy, w którym zasiadali przedstawiciele wszystkich miejskich spółek i jednostek zaangażowanych w akcję. Komitetowi przewodniczył zastępca prezydenta Krakowa Tadeusz Trzmiel, a całość akcji była koordynowana przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania.
Spółki i jednostki zaangażowane w akcję ZIMA
MPO ? Koordynacja całej akcji, oczyszczanie dróg i chodników ze śniegu, lodu i gołoledzi, monitoring stanu dróg i reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, całodobowe dyżury dyspozytorów
MPWiK ? Utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
MPEC ? Utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
MPK ? Zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej, oczyszczanie przystanków, wiat przystankowych i miejskich dworców autobusowych ze śniegu i lodu
ZIKiT ? Utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych (w tym 339 zwrotnic), usuwanie awarii
Straż Miejska ? Utrzymanie porządku i kontrola, przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców
Utrzymanie zimowe w Krakowie – liczby:
? drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe ? 325 km
? drogi gminne ? 865 km
? drogi wewnętrzne ? 169 km
? chodniki, pętle, schody, przejścia podziemne ? 929 tys. m2
? drogi rowerowe ? 102 km
? tereny wewnątrzosiedlowe ? 783 tys. m2
? strefa płatnego parkowania ? 148 tys. m2
Sprzęt do utrzymania dróg i chodników
Dodatkowo w rezerwie pozostawały dodatkowo 24 pojazdy, które mogły zostać użyte do oczyszczania ulic w przypadku wystąpienia nieprzywidzianych okoliczności.
Podsumowanie zimy w liczbach
Łączny koszt utrzymania zimowego w sezonie 2014/2015 wyniósł 16,5 mln zł
Co przełożyło się na 40,5 tys. godzin dyżury sprzętu i ludzi oraz 23,2 tys. godzin pracy.
Ilość zużytych materiałów do zimowego utrzymania dróg i chodników:
? 12,5 tys. ton soli drogowej
? 1630 m3 solanki
? 6 tys. ton piasku
? 139 ton chlorku wapnia
Porównanie z wcześniejszymi sezonami zimowymi:
Spółki i jednostki
Straż Miejska interweniowała 41 razy ? chodziło głównie o nieodśnieżone chodniki oraz dachy (sople). Strażnicy przekazali też łącznie 220 informacji do głównej dyspozytorni akcji ZIMA.
MPEC rozpoczął sezon grzewczy 24 września 2014 r. i trwa on do tej pory. Pod względem liczby zdarzeń i temperatur jest on bardzo podobny do poprzedniego. W tym sezonie grzewczym doszło do 33 drobnych i lokalnych awarii, które szybko zostały usunięte. Dwie awarie na sieciach magistralnych nie skutkowały zakłóceniami u odbiorców ciepła dzięki zasilaniu pierścieniowemu.
MPWiK nie odnotowało istotnych problemów w eksploatacji sieci wodociągowej. Od listopada 2014 r. do marca 2015 r. usunięto łącznie 628 awarii wodociągowych i 26 awarii systemu kanalizacyjnego. To standardowa, wynikająca z eksploatacji, liczba usterek. Niskie temperatury nie miały wpływu na ich liczbę.
MPK i ZIKiT również nie odnotowały większych problemów wynikających z zimowych warunków pogodowych. Kilkukrotnie niektóre linie autobusowe musiały zostać skrócone ze względu na nagłe i lokalne oblodzenia podjazdów ? dotyczy to zwłaszcza trasy do ZOO oraz na Wzgórza Krzesławickie. Problemy pojawiały się również podczas obsługi linii aglomeracyjnych, wyjeżdżających poza teren miasta Krakowa. Były to jednak sytuacje sporadyczne, a miejskie służby nie mogły mieć na nie wpływu.