Krakowski tabor autobusowy jest jednym z najnowocześniejszych w naszym kraju. Byliśmy pierwszym polskim miastem, które na taką skalę wprowadziło pojazdy z silnikiem EURO 6. Co ważne, nowoczesnych autobusów będzie jeszcze więcej.
Niedawno informowaliśmy, że MPK SA w Krakowie rozstrzygnęło przetarg na zakup czterech autobusów elektrycznych. Pojazdy firmy . pojawią się na ulicach Krakowa już w przyszłym roku.
To jednak nie koniec autobusowych zakupów krakowskiego przewoźnika. ? Dbałość o ekologię, o komfort podróżnych to nasz priorytet. Dlatego w ciągu dwóch najbliższych lat planujemy zakup kupi 107 autobusów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na latach 2014-2020, korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Pojazdy będą wykorzystane do przewozu pasażerów na terenie Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego ? informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK SA.
Wśród autobusów, które MPK SA zamierza zamówić jest:
- 20 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania (w tym trzy przegubowe o długości ok. 18 m i 17 standardowych o długości ok. 12 m)
- 12 autobusów hybrydowych przegubowych o długości ok. 18 m (napędzanych silnikiem spalinowy Euro 6 oraz silnikiem elektrycznym)
- 75 autobusów z silniami spełniającymi normy emisji spalin Euro-6 (w tym 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m i 15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m) napędzanych ekologicznymi silnikami, spełniającymi normy emisji spalin Euro-6.
Realizacja zadań projektowych już się rozpoczęła. 30 października 2015 roku MPK SA ogłosiło przetarg na zakup 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro-6. Zwycięzca przetargu będzie miał siedem miesięcy od podpisania umowy na dostawę pojazdów (o zwycięstwie w przetargu nie będzie decydować tylko cena, ale także kryteria techniczne, których udział w ocenie oferty wynosi 30 proc.).
MPK SA planuje ogłaszać kolejne przetargi na zakup przyjaznych dla środowiska autobusów w ciągu kilku najbliższych tygodni. Cały projekt, na który składa się zakup 107 autobusów oraz 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie KKM (planuje się także możliwość zapisu biletów Komunikacji Miejskiej w Krakowie na kartach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej) ma się zakończyć w 2017 roku.
Wszystkie zamówione przez MPK SA autobusy będą posiadały rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz będą wyposażone w mobilne automaty biletowe, które będą obsługiwać zapis i odczyt biletów elektronicznych funkcjonujących w Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
Dzięki realizowanemu przez MPK SA projektowi zwiększy się udział niskoemisyjnego transportu zbiorowego na obszarze całej aglomeracji krakowskiej.
Przypomnijmy: Kraków był pierwszym dużym polskim miastem, które zrezygnowało z usług przestarzałych węgierskich Ikarusów. Również dzięki dotychczasowym zakupom poczynionym zarówno przez MPK SA, jak i drugiego z krakowskich przewoźników ? firmę Mobilis ? po ulicach naszego miasta jeździ aż 105 autobusów, wyposażonych w silniki spełniające normę EURO 6.