– W przyszłym tygodniu ?czwórka? powinna być obsługiwana wyłącznie przez tramwaje ?Krakowiak? ? zapowiedział Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa. To kolejna nowohucka linia, na której pojawią się pojazdy z niską podłogą.
Na liniach do Nowej Huty kursuje coraz więcej nowoczesnych tramwajów z niską podłogą, które ułatwiają podróż osobom starszym, niepełnosprawnym i rodzicom z dziecięcymi wózkami. Wszystko dzięki dostawom najdłuższych w Polsce tramwajów ?Krakowiak?, które w ostatnich dniach są przywożone do Krakowa niemal codziennie. Od piątku, 13 listopada do wtorku 17 listopada do zajezdni tramwajowej Podgórze dotarły cztery tramwaje. W sumie MPK SA ma już 14 wagonów wyprodukowanych przez firmę PESA Bydgoszcz SA. Do końca roku zgodnie z deklaracjami producenta ma dotrzeć ostatni 36 wagon.
Dzięki dostawom nowych tramwajów na linii nr 4 kursującej z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich obecnie już dziewięć z 14 wagonów posiada niską podłogę (8 ?Krakowiaków? i 1 zmodernizowany wagon 405N). ? W przyszłym tygodniu ta popularnej nowohuckiej linii powinny kursować wyłącznie najnowsze tramwaje ? zapowiedział Zastępca Prezydenta Tadeusz Trzmiel.
Niskopodłogowe pojazdy kursują także na innych nowohuckich liniach. Na linii nr 14 z Mistrzejowic do Bronowic pasażerowie już od kilku lat mają do dyspozycji niskopodłogowe wagony wyprodukowane przez Bombardiera. Z kolei na linii nr 5 z Krowodrzy Górki do Wzgórz Krzesławickich kursują tramwaje EU8N i N8 z elementem niskiej podłogi. Także na innych nowohuckich liniach pojawiają się niskopodłogowe tramwaje. Na linii nr 52 łączącej Czerwone Maki i Os. Piastów w każdą sobotę i niedzielę cześć kursów obsługują niskopodłogowe 32-metrowe tramwaje NGT8 Bombardiera. W weekendy na tej linii pojawiają się także nowoczesne ?Krakowiaki?.
Na linii nr 9 (Nowy Bieżanów ? Mistrzejowice) w soboty i niedziele także kursują wyłącznie wagony z elementem niskiej podłogi. Z kolei na linii nr 1 łączącej Salwator (obecnie z powodu remontu jest to Cichy Kącik) ze Wzgórzami Krzesławickimi w dzień powszedni kursuje jeden niskopodłogowy tramwaj NGT6. W weekend wszystkie kursy na tej linii wykonują już jednak niskopodłogowe tramwaje.
Linie nocne tramwajowe nr 62 i 64 kursujące do Nowej Huty także są obsługiwane wyłącznie niskopodłogowym taborem.
Dzięki planowanym w najbliższych latach przez MPK SA zakupom kilkudziesięciu nowych wagonów po krakowskich torowiskach, także tych w Nowej Hucie, będzie kursować coraz więcej nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Warto wiedzieć, że w 2016 roku MPK SA planuje rozpisać przetarg na zakup 35 nowoczesnych wagonów.
MPK SA posiada 270 pociągów tramwajowych, połowa z nich jest wyposażona w niską podłogę.