W środę, 11 października odbył się kolejny protest przeciwko zmianom wprowadzanym w Strefie Płatnego Parkowania. Protestujący tym razem zablokowali przejazd przez pl. Wszystkich Świętych w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego. Z tego powodu opóźnienia tramwajów sięgały nawet 20 minut. MPK nie mogło skierować pojazdów na inną trasę, bo to jedyna możliwość przyjazdu przez centrum.
Protestujący domagają się od Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu m.in. możliwie częstego stosowania wyjątku pozwalającego na zachowanie odstępu 1,5 metra na chodnikach. Pragniemy zauważyć, że ten postulat ZIKiT stara się realizować od początku wprowadzania zmian w SPP, jeśli tylko przepisy prawa na to pozwalają.
ZIKiT-owi nie wolno interpretować przepisów w sposób dowolny, musi działać zgodnie z literą obowiązującego prawa. Jednak w uzasadnionych przypadkach przepisy zawsze interpretowane są z korzyścią dla mieszkańców Krakowa. I dokładnie tak działają pracownicy ZIKiT-u wyznaczając szerokość chodników w strefie.
Protestujący żądają od działań uwzględniających działania na rzecz zmotoryzowanych mieszkańców miasta i stawiających ich dobro ponad dobrem ogółu. Tymczasem działania ZIKiT-u planowane są w taki sposób, aby zapewnić kompromis wszystkim krakowianom – tym, którzy korzystają z samochodów, pieszym, rowerzystom a także pasażerom komunikacji publicznej.
Te grupy nie są od siebie odseparowane ? kierowcy również chodzą piechotą, rowerzyści jeżdżą tramwajami a pasażerowie komunikacji miejskiej przesiadają się do samochodów. Dlatego domaganie się uprzywilejowania tylko jednej grupy, czyli kierowców, jest nie tylko niesprawiedliwe, ale obróci się przeciwko nim samym, gdy tylko wysiądą z samochodu i skorzystają z innej formy transportu.
Przypominamy jeszcze raz ? korekta SPP jest wynikiem wprowadzenia w życie zaleceń pokontrolnych. Nakazują one doprowadzenia strefy do zgodności z przepisami. ZIKiT jako jednostka administracji samorządowej jest zobligowana do działania w świetle obowiązującego prawa. W tym kontekście staramy się wprowadzać zmiany w taki sposób, aby zachować możliwie wiele miejsc parkingowych.
Zmiany nie polegają na prostej likwidacji miejsc, ale na kompleksowe, systemowej reorganizacji ruchu w strefie. Szczegółowo pomysł na zmianę SPP został opisany TUTAJ.