Festiwal Sacrum Profanum za nami, ale święto muzyki współczesnej w Krakowie trwa nadal – dzięki nowemu cyklowi. Interakcje stanowią przegląd dorobku najciekawszych kompozytorów i kompozytorek naszych czasów. Usłyszymy między innymi wielokrotnie nagradzany, ekwilibrystyczny utwór Not I Agaty Zubel w wykonaniu samej autorki, a towarzyszące koncertom dyskusje posłużą wymianie doświadczeń i oswojeniu się z eksperymentalną twórczością.
W tym roku Sacrum Profanum wykracza poza tradycyjne ramy czasowe festiwalu, by zapewnić jeszcze więcej wrażeń publiczności ceniącej muzyczny eksperyment. Aż do grudnia potrwa cykl Interakcje, który powstał w wyniku ścisłej współpracy KBF z krakowskim środowiskiem artystycznym.
Kluczową rolę w tworzeniu programu odegrała Spółdzielnia Muzyczna. Ten młody zespół muzyki współczesnej, uhonorowany prestiżową nagrodą Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa, wystąpi 20 października z programem Poza czasem. Wykonanie kompozycji Georga Friedricha Haasa oraz Pawła Mykietyna pozwoli spojrzeć na nowo na dziedzictwo renesansu i baroku. Z kolei wysublimowane brzmienia utworów Tristana Muraila i Rebekki Saunders skłonią do ćwiczenia się w uważności. „Ta Interakcja opiera się na wierze w niezwykłą siłę sztuki, która potrafi zabrać nas poza przestrzeń i czas” – mówi Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny Sacrum Profanum.
Koncert Flaneur, zaplanowany na 8 listopada, również będzie muzyczną podróżą. Jeden z najbardziej cenionych zespołów litewskich, Contemporary Music Ensemble Synaesthesis, zaprezentuje między innymi utwór inspirowany spacerami po opustoszałym wskutek lockdownu mieście. Utrzymany w nurcie minimalizmu koncert będzie okazją, by oswoić towarzyszące nam negatywne uczucia i odnaleźć spokój, potrzebny, by odpowiednio reagować.
Program Idzie nowe, który odbędzie się 3 grudnia, stanowi intrygujące spotkanie pokoleń. W jego trakcie usłyszymy premierowe kompozycje Zygmunta Krauzego. Nestor polskiej awangardy wraz ze Spółdzielnią Muzyczną zagra między innymi dzieło nawiązujące do jednego z poematów Apollinaire’a, będące głosem w obronie wolności sztuki. Tego wieczora usłyszymy też utwór Pawła Malinowskiego, inspirowany krakowskimi mozaikami i zakamuflowanymi skarbami architektury miasta. Będzie to rezultat współpracy młodego kompozytora ze Spółdzielnią Muzyczną.
Finał cyklu zaplanowano na 15 grudnia. Interakcja Poza instrument będzie próbą poszerzenia tradycyjnego instrumentarium i przekroczenia od dawna wytyczonych przez niego granic. Usłyszymy Imaginary Landscape No. 1 ikony awangardy Johna Cage’a, a także pełne dźwiękonaśladowczych chwytów utwory Caroli Bauckholt i Andrzeja Kwiecińskiego. Zwieńczeniem programu i całego cyklu będzie wielokrotnie nagradzana kompozycja Not I Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich artystek, która wystąpi na scenie razem ze Spółdzielnią Muzyczną.
Koncertom towarzyszą dyskusje z udziałem twórców, obserwatorów i krytyków różnych dziedzin sztuki. Publiczność jest zaproszona do włączania się w te rozmowy. „Nie wierzymy w sztywne podziały. Zarówno publiczność, jak i wykonawcy, ale też osoby działające w innych dziedzinach, wszyscy współtworzymy przestrzeń sztuki: słowem, dźwiękiem, gestem, światłem… Ten cykl powstał po to, żebyśmy mogli się spotkać nawzajem ze sobą i naszymi doświadczeniami” – mówi Martyna Zakrzewska ze Spółdzielni Muzycznej.
Organizatorami cyklu są Miasto Kraków, KBF i Spółdzielnia Muzyczna. Cały program jest dostępny na stronie festiwalu. „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.
Bilety: https://kbfbilety.krakow.pl/kategorie/sacrum-profanum-interakcje