Maluchy do trzeciego roku życia uczą się języków obcych w maksymalnie naturalny sposób, dokładnie tak, jak uczą się języka ojczystego. Starsze dzieci opanowują języki obce różnymi metodami, filtrując nowe słowa przez przyswojony już język ojczysty.
Najefektywniejsza nauka to ta, która odbywa się w niewymuszony sposób, w spokojnej atmosferze i w oparciu o wrodzoną ciekawość dziecka. Nauka języków obcych powinna kojarzyć się dziecku wyłącznie pozytywnie! Kluczem do sukcesu jest więc skuteczne zachęcenie pociechy do nauki, zagwarantowanie jej stymulującego środowiska oraz wykorzystanie atrakcyjnych narzędzi i materiałów edukacyjnych.
Na jakich zasadach powinna opierać się nauka języków obcych u małych dzieci?
Nauka języka – im wcześniej tym lepiej!
Starszaki mogą odczuwać niepokój związany z pojawieniem się nowego języka w ich otoczeniu, brzmiącego inaczej niż dźwięki, z którymi dziecko zdążyło się już oswoić. Niepewność, a nawet lęk mogą również wywoływać poczucie nierozumienia i bycia nierozumianym. Ten problem może dotyczyć dzieci starszych, w wieku przedszkolnym i szkolnym, które opanowały już język ojczysty.
U starszych dzieci może dodatkowo pojawiać się obawa przed niepoprawnym wymawianiem słów czy swobodnym formułowaniem zdań po angielsku, francusku czy hiszpańsku. Dziecko może także odmawiać spontanicznych wypowiedzi w języku obcym bojąc się np. reakcji rówieśników.
Przełamanie tzw. bariery językowej jest jednym z największych wyzwań edukacyjnych w przypadku nauki języków obcych u starszych dzieci, ale również młodzieży i osób dorosłych. Właśnie po to, by uniknąć tego problemu warto wprowadzić naukę języków obcych od tzw. kołyski.
Metoda OPOL w nauce języków obcych
Dzieci do trzeciego roku życia uczą się języków obcych w sposób spontaniczny, mimochodem – na takich samych zasadach, jak opanowują język ojczysty. Dziecko uczy się języka od danej osoby w celu skomunikowania się z ią. Ta zasada działa w dwujęzycznych rodzinach – wówczas dziecko uczy się języka mamy czy taty.
W ITSW stosowana jest metodologia OPOL (One person, one language), w której dzieci komunikują się z poszczególnymi opiekunami wyłącznie w jednym, konkretnym języku. To język używany zarówno podczas zabaw czy spacerów, jak i wykonywania rozmaitych czynności i zadań, wydawania prostych poleceń itp.
Pamiętaj, że to właśnie wczesna nauka języków obcych, rozpoczęta w pierwszych 2-3 latach życia, jest podstawą bilingwizmu czy trójjęzyczności, charakteryzujących się umiejętnością myślenia w dwóch lub trzech językach.
Uruchom naturalną ciekawość swojego dziecka i skłonność do zabawy
Twoim sprzymierzeńcem w zachęcaniu dziecka do nauki języków obcych jest jego naturalna ciekawość i chęć do zabawy! Hiszpański, francuski czy angielski dla dzieci powinien mieć atrakcyjną i angażującą formę, – podczas ulubionych zabaw czy śpiewania piosenek dzieci uczą się języka naturalnie i z przyjemnością.
Użyj ulubionych zabaw i gier swojego dziecka w domu
Bazując na lubianych przez dziecko zabawach i grach stwarzasz maluchowi oraz starszakowi bezpieczną przestrzeń do nauki. Poruszacie się po „terenie”, który dziecko zna, a niewielkie modyfikacje działają stymulująca i nie przytłaczają.
Jeżeli Ty lub ktoś w Twojej rodzinie zna język, którego dziecko uczy się w przedszkolu lub szkole – możecie bawić się, że wybrane pluszaki, lalki czy ludziki lego mówią w danym języku. W ramach zabawy mogą m.in. odwiedzać znajomych, którzy mówią po angielsku, hiszpańsku czy francusku lub bawić się w szkołę uczącą w wybranym języku (oczywiście dziecko będzie nauczycielem!). Sięgając po te pomysły pamiętaj, by danej zabawce zawsze był przepisany ten sam język, zgodnie ze wspomnianą wyżej metodą OPOL.
Poznaj przedszkole językowe w Krakowie ITSC. Uczymy języków obcych metodą immersji językowej.
Ulubioną grą Twojego dziecka jest memo, gry karciane lub rozmaite gry zręcznościowe? Ustalcie zasady, zgodnie z którymi nazwy obrazków w memo, cyfr i kolorów w Uno lub postaci z Piotrusia będziecie nazywać po angielsku, hiszpańsku czy francusku (w zależności od tego, który z języków znasz). W przypadku gier zręcznościowych doskonale sprawdzą się komendy czy okrzyki związane z grą i wydawane w innym języku.
Naukę języka obcego możesz również wpleść w prace porządkowe. Nazywanie segregowanych zabawek, ich grupowanie i liczenie może być świetną (i bardzo pożyteczną!) zabawą. W tym innym języku możecie zrobić także przegląd zawartości szafy dziecka, nazywając i wyliczając kolejne części garderoby.
Wykorzystaj rymowanki i piosenki w językach, których uczy się dziecko
Dzieci uwielbiają muzykę! Zabawy rytmiczne to zajęcia zaspokajające potrzebę ruchu u najmłodszych i ułatwiające zapamiętywanie rozmaitych słów, tekstów piosenek czy rymowanek. Aktywizujące i energetyczne zabawy doskonale sprawdzają się również w nauce języków obcych, perfekcyjnie wpisując się w naturalny rozwój dziecka.
Najważniejsza zasada – nic na siłę!
Jak się uczą poligloci? Na pewno nie na siłę! Nauka języków obcych okupiona stresem i nerwami dziecka jest niewarta efektów! Podstawą edukacji i nauczania zawsze powinien być komfort ucznia, niezależnie od jego wieku i nauczanego przedmiotu! Nie zapominaj, że to dziecko jest podmiotem procesu edukacji i wszelkie realizowane w jej ramach zadania powinny być dopasowane do jego wieku i indywidualnych możliwości.